Ingredientele de baza ale sapunului handmade (sapun de casa)

Iata, pe scurt, ingredientele de baza de care ai nevoie pentru a face sapun de casa:

Soda caustica puritate 98 la suta

Soda caustica puritate 98%

1. Hidroxid de sodiu (soda caustica)
Se gaseste sub forma de cristale, perlute sau fulgi. Cauta soda caustica de o puritate  cat mai mare (puritatea este mentionata pe ambalaj – de exemplu 98% sau 99%).

2. Apa
Foloseste doar apa distilata sau apa de ploaie, pentru a nu risca formarea altor legaturi chimice. Apa minerala poate contine minerale nedorite, iar apa de la robinet contine clor si poate si alte elemente.

3. Grasimi/uleiuri
Sapunul se poate obtine practic din orice ulei, insa fiecare tip de ulei confera anumite calitati sau defecte sapunului: acesta poate rezulta moale sau tare, poate face spuma sau nu, poate curata mai bine sau mai prost, poate usca pielea sau o poate hidrata sau ingriji (vezi si graficul pentru calitatile pe care le ofera fiecare ulei din Ghidul practic pentru realizarea de sapun natural).
In functie de tipul de sapun pe care doresti sa-l obtii poti folosi diferite tipuri de uleiuri sau de combinatii de uleiuri.

Voi povesti in curand despre unele dintre uleiurile folosite pentru producerea sapunului, astfel incat sa poti alege, in cunostinta de cauza, ce folosesti.
Citeste aici despre uleiul de masline folosit pentru producerea de sapun de casa (sapun handmade) natural.

Citeste aici despre uleiul de palmier ca ingredient pentru obtinerea de sapun de casa (sapun handmade) natural.
Citeste si despre echipamentul necesar producerii de sapun natural handmade (sapun de casa).

17 responses to “Ingredientele de baza ale sapunului handmade (sapun de casa)

  1. Daca folosesc apa de izvor?

  2. Buna,
    Am si eu o intrebare, cum se poate testa ph-ul sapunului, exista o anumita ustensila pe care o putem folosi noi acasa, sau se testeaza la un laborator specializat?
    Multumesc frumos,
    Ina

  3. Buna ziua!
    Multumesc de ideile cu furnizori de uleiuri, mai ales linkul, e f util.
    Dar la uleiurile esentiale am intrebare: de unde luam si ce fel? Ca sunt o gramada… am cumparat de la Solaris Lavanda, e bun pt. sapun?
    Alta intrebare: dioxid de titan de unde cumpar, sau pigmenti pt. colorare?
    Multumesc de raspunsuri!
    Eniko

  4. Am şi eu o întrebare. Ce părere aveţi despre baza de săpun? Am văzut că există în comerţ câte varietăţi, care se pot personaliza cu arome şi culori. Este mai bine să se folosească doar sodă şi uleiuri/esenţe? Mulţumesc.

    • Baza de sapun este o varianta mai comoda de a realiza sapun de casa. Intrebarea care se pune este daca baza este 100% naturala sau nu. Daca este 100% naturala, totul e in regula, va puteti juca adaugand arome si culori dupa dorinta si folosind forme dragaute pentru a obtine sapunurile perfecte.
      Daca, insa, baza de sapun nu este obtinuta din ingrediente naturale, atunci nu va fi mare diferenta intre sapunul obtinut si cel comercial…

  5. Buna! Nu reusesc sa deslusesc ce scrie pe punga de soda caustica. Am inteles ca e puritate 98-99%, dar vreau sa vad exact ce scrie. Daca te rog frumos, imi poti trimite poza in format mai mare? te rooooooog !!!!!!!

  6. Cum arata soda caustica fulgi? si care sunt cantitatile pe care as putea sa le folosesc cu ulei de palmier sau de floarea soarelui cumparat de la supermarket, ca nu am alte uleiuri? Cu apa fara ulei nu se saponifica, uleiul fiind adaugat la sfarsit?

    As vrea sa fac mai putin, gen un litru de sapun…

    Multumesc.

    • Soda caustica fulgi e ambalata (cel putin cea pe care o folosesc eu) in pungi transparente de 900 g iar fulgii sunt albi, usor sidefati.
      Cu apa, fara ulei, soda n-are cum sa se saponifice pentru ca saponificarea este reactia dintre o baza (soda) si o grasime (uleiul sau amestecul de uleiuri).
      Poti face si mai putin de un kg de sapun, poti face si numai o bucata daca vrei, nu trebuie sa faci transe uriase (decat daca il faci pentru a-l vinde, desigur).
      Nu e chiar atat de simplu, doar niste cantitati. E de discutat despre modul de lucru, pasii pe care trebuie sa-i urmezi, calitatile uleiurilor, posibili aditivi pentru a-ti imbunatati sapunul, reguli ce trebuie respectate la lucrul cu soda, furnizori, cum sa-ti creezi propriile tale retete etc… Daca vrei sa faci sapun natural cu siguranta ca-ti va iesi bine fiecare transa iti trebuie o documentare serioasa. Astfel, realizarea de sapun natural va fi intotdeauna o placere!

  7. Multumesc de raspuns Dana!
    Soda de care vorbeam e fulgi, si scrie pe ea „soda pentru sapun”. Restul de 30% sunt clorura de sodiu si carbonat de sodiu. Cand pregatesc solutia de soda adaug 1/4 din cantitatea necesara pentru a obtine o concentratie mai mare, mai aproape de 100%. Am remarcat ca sapunul facut la rece cu aceasta soda e sarat 🙂 si chiar si a doua zi dupa fabricare nu mai pisca cand il testez cu limba! 🙂 Ca si cum ar fi gata de folosit! Eu il mai las 3-4 saptamani la maturizare, sa fiu sigura ca toata soda s-a saponificat. Partea si mai ciudata e ca niciodata nu mi-a iesit sapunul facut la cald cu aceasta soda – de fiecare data la incalzit s-a separat uleiul si nu s-a mai putut amesteca deloc cu restul compozitiei… poate nu e facuta pentru metoda la cald.

    Intre timp am sa mai caut soda mai concentrata… ureaza-mi bafta! 🙂
    Ioana

  8. Unde pot gasi sau comanda soda caustica de 98-99%? la Timisoara am gasit doar o „soda causica pentru sapun” care are doar 70%, restul sunt alte ingrediente, si facutul sapunului nu merge prea bine, mai ales metoda la cald.

    • Buna, Ioana!
      Cei 98% sau 99% pe care ii recomand eu reprezinta puritatea sodei caustice cu concentratie 100% (adica nu contine si alte ingrediente). Eu iti poti spune ca in Bucuresti se gaseste soda fulgi cu puritatea >98%, nu stiu insa despre Timisoara. Din pacate soda caustica este considerata ca prezentand un risc mare de transport, asa ca nu se poate trimite nici prin posta, nici prin firme de curierat.
      Nu pot decat sa te sfatuiesc sa cauti la magazine mici, de cartier, profilate pe articole sanitare. Eu de la astfel de magazine ma aprovizionez. Daca te ajuta, am sa fac o poza unei pungi si o sa o postez aici, ca sa stii exact ce cauti.
      Succes!

Lasa un comentariu