Cum sa-ti colorezi sapunurile naturale

Sapunuri naturale colorate cu carbune medicinalAhh, e atat de distractiv sa faci sapunuri naturale! Te poti juca dupa pofta inimii cu ingredientele (uleiuri), cu aromele, cu formele si, da, cu CULORILE! Poti experimenta, poti da frau liber imaginatiei si te poti lasa surprins (placut, de cele mai multe ori!🙂 ) de nuantele obtinute.
Se apropie 1 si 8 martie, asa ca m-am mobilizat sa scriu un pic despre cum iti poti colora sapunurile astfel incat ele sa arate superb si in acelasi timp sa ramana 100% naturale. Asta pentru ca sunt sigura ca tu, iubitoare sau iubitor de sapunuri naturale, doresti sa fii pregatit/a cu sapunuri cat mai frumoase. Doar stim deja ca sapunul de casa constituie un excelent cadou!

Ce fel de coloranti poti folosi?
Daca faci sapun natural fara coloranti, diferitele uleiuri din reteta ii vor conferi sapunului final diferite nuante: de la alb la fildes, de la galbui la verde-oliv sau la bej. Desi sapunurile fara coloranti sunt si ele frumoase, mai ales pentru cei care apreciaza lucrurile simple si naturale, adaugarea unui strop de culoare este amuzanta si creativa. Ca si in cazul aromelor, unde ai de ales intre a folosi uleiuri esentiale (100% naturale) si uleiuri aromatice sintetice, si in cazul colorantilor poti folosi coloranti naturali sau artificiali. Este o optiune personala.
Eu, una, votez colorantii 100% naturali! Ei reprezinta o modalitate simpla si ieftina de a-ti colora si de a-ti personaliza sapunurile naturale. Ai multe optiuni, si majoritatea se gasesc deja in bucataria ta, sau cel mult la bacania din colt. Iar unele, mai exotice, mai sofisticate, se gasesc la magazine specializate in comercializarea produselor naturale.

Sapunuri naturale colorate cu boia de ardei si galbeneleE adevarat ca nu vei obtine culori atat de vibrante cum se obtin cu colorantii artificiali, dar sapunurile colorate natural pot fi chiar mai dragute. Ce zici de sapunelele din imagine? Nu-i asa ca fac impresie? Le-am facut cu galbenele, cu boia de ardei si cu cacao.
Parerea mea este ca merita sa ramai la natural, decat sa “dai cu bata-n balta” la final, punand un colorant artificial care sa-ti faca sapunul roz ciclam sau verde praz. Eu am inceput sa fac sapun de casa tocmai pentru ca am vrut sapunuri 100% naturale. Pai cum sa ma abat acum de la acel “100% natural” cu care ma mandresc atat??

Ce nuante pot avea sapunurile tale naturale?
Poti obtine sapunuri naturale intr-o varietate de nuante, de la verde pana la galben-auriu, de la roz-somon sau portocaliu-piersica pana la negru. Dar nu te amagi cu ideea ca planta/sucul/ceaiul/pulberea folosite isi vor mentine culoarea intacta in sapunul final. Vorbim aici despre sapunuri naturale CP (procesate la rece) si multi coloranti isi schimba radical culoarea in contact cu soda. “Imprevizibil” este cuvantul de ordine. Bucatelele de menta sau semintele de lavanda, de exemplu, devin maro. In schimb, petalele de galbenele isi pastreaza culoarea. Nici culoarea sapunului proaspat scos din forme nu ramane intotdeauna aceeasi dupa perioada de uscare, de obicei sapunul uscat are o nuanta mai deschisa.

Cat colorant pui la o transa de sapun?

Sapun natural colorat cu scortisoaraCantitatea de colorant folosita poate influenta nuanta finala a sapunului si, uneori, si aroma. De exemplu, 1/2 lingurita de scortisoara la 1 kg de uleiuri da un sapun bej, o lingurita de scortisoara la aceeasi cantitate de uleiuri da un sapun caramel, iar 2 lingurite dau un sapun maro ciocolatiu. Aroma de scortisoara va fi si ea cu atat mai intensa cu cat cantitatea de aditiv va fi mai mare. Dar daca esti tentat sa pui mai multa pulbere pentru ca aroma sa fie cat mai intensa, rezista tentatiei! Mai mult de 2 lingurite de scortisoara la 1 kg de uleiuri pot face sapunul iritant pentru piele.
Scortisoara este insa un caz aparte. De obicei, atunci cand stabilesti ce cantitate de colorant folosesti pentru sapunurile tale trebuie sa tii cont si de faptul ca, in timp, unele (de fapt, cele mai multe) culori se estompeaza. Ca regula, nu depasi 5-6 linguri de aditiv la kg de uleiuri.

In ce moment trebuie adaugat colorantul?

Sapun natural colorat cu busuiocColorantii pot fi adaugati:

  • in uleiuri, inainte de a adauga soda caustica (eventual sub forma de infuzie – de exemplu, busuioc);
  • in apa distilata (sau in locul acesteia, daca este vorba despre un suc sau un ceai – ceai verde, ceai de musetel, suc de morcovi, suc de sfecla rosie etc.);
  • in pasta de sapun (dupa amestecarea uleiurilor cu lesia, de obicei in momentul cand pasta de sapun lasa urme = “trace” – scortisoara, cacao, galbenele).

(vezi si sectiunea “Cum introduci un colorant in reteta ta? In ce cantitate si in ce moment?” din Ghidul practic pentru realizarea de sapun natural, la pag. 58)

Si, dupa aceasta parte de teorie, pregatesc pentru postul viitor partea practica: cei mai eficienti coloranti naturali, nuantele pe care ei le confera sapunului, cantitatea necesara la 1 kg de uleiuri folosite (aceasta este cantitatea pentru care sunt calculate toate retetele din Ghid) si momentul in care este indicat sa fie adaugati.
Pe curand, promit!

17 responses to “Cum sa-ti colorezi sapunurile naturale

  1. Buna. Am citit o informatie pe internet ca pot adauga uleiuri tip migdale, avocado, ulei germeni de grau etc. la trace. Acestea trebuie calculate de la inceput in reteta, sau nu se iau in seama la calcularea retetei?
    Multumesc, o zi buna sa aveti !

    • Buna, Andutu!
      Asa este, poti face sapun natural cu ulei de migdale, ulei de avocado, ulei de germeni de grau si o multime de alte uleiuri si unturi naturale cu efecte benefice pielii.
      De toate uleiurile pe care le folosesti trebuie sa tii cont inca de la inceput in reteta.
      Cu bine,
      Dana

  2. Buna ziua,
    Spuneti-mi va rog, cum preparati dumneavoastra infuzia de busuioc ce se poate amesteca cu uleiurile?
    Multumesc

    • Buna ziua!
      Pun o lingura de busuioc macinat intr-o cescuta de ulei. Cele mai bune uleiuri pentru infuzii sunt uleiul de masline, uleiul de jojoba si uleiul de cocos. Eu folosesc uleiul de masline, imi e cel mai la indemana.
      Daca nu va grabiti puteti face infuzie „la rece”: puneti amestecul de plante si ulei intr-un borcan pe care il tineti la soare timp de 2-6 saptamani (pana cand va place nuanta obtinuta). Daca nu aveti rabdare, faceti infuzie „la cald”: puneti amestecul la bain marie cateva ore (la fel, pana cand uleiul capata nuanta dorita).
      Adaugati infuzia calduta la trace.
      Atentie, nu uitati sa luati in calcul si acest ulei la inceput, atunci cand masurati cantitatea de uleiuri!
      Succes!
      Dana

  3. Buna seara tuturor!
    Dupa cateve luni bune de studiu am inceput sa fac si eu sapun natural. Am turnat din 17 iulie si pana astazi, 6 august, sase transe. Mi-au iesit niste sapunuri superbe. Unele m-au necajit putin deoarece uleiurile folosite (masline pomace, ricin, palmier, cocos) sunt uleiuri care determina intarirea foarte rapida a sapunurilor. Este foarte importanta cantitatea de apa; mi-am calculat cantitatea de apa dupa formula tip dar… am citit mai apoi ca incepatorii ar trebui sa puna 38% – adica 380 gr apa la 1000 g de pasta. Eu am procedat asa si nu am mai avut probleme deosebite cu intarirea foarte rapida a sapunului.
    N-am stiut ca uleiul da masline virgin nu determina intarirea foarte rapida a sapunului. Am schimbat uleiul de masline pomace cu altul virgin, am adaugat si ulei de floarea soarelui si am obtinut o textura de pasta de sapun superba: si daca pasta aceasta se intareste putin mai greu asta mi-a dat posibilitatea sa lucrez sapunul cum am dorit eu. Deci atentie la uleiuri!
    S-a intamplat insa un fenomen ciudat! Dupa ce am scos sapunul din forme si dupa ce l-am taiat si l-am pus la uscat, am observat, dupa cateva zile ca partea de sus s-a albit putin. De aceea va intreb cum sa evit aceasta albire partiala?
    Mentionez ca am pus un surplus de ulei – super fat- de 7,5 – 8%.
    In rest sapunurile sunt foarte frumoase si deosebit de fine, cremoase si fac o spuma superba: cat despre mirosuri… ce sa va spun? Sunt minunate! Va doresc sanatate si sa sapunariti frumos!
    Astept raspunsuri pe temele expuse mai sus.
    Mariana din Medias

    • Buna seara!
      Felicitari pentru sapunurile frumoase si placut mirositoare!
      Daca ati folosit primele retete din Ghid, ele sunt create tocmai pentru a se intari repede, caci incepatorii nu au nevoie decat sa ajunga rapid la trace si sa toarne sapunul in forme. Dupa cateva transe, cand deja nu mai sunt incepatori, ei vor simti nevoia „sa lucreze sapunul”, cum spuneti dvs. asa de frumos! Poate amestecati un pic prea mult, probabil trebuie sa va opriti la un „light trace”, adica atunci cand pasta abia incepe sa lase urme.
      Cat despre albirea despre care vorbiti, este cumva un praf alb? Daca da, am vorbit despre el chiar in primul raspuns pe care l-am dat la sectiunea de Intrebari si raspunsuri: https://sapunnatural.wordpress.com/resurse-utile/sapun-de-casa-qa/
      Va doresc numai bine si multe, multe sapunele!🙂
      Dana

  4. buna ziua. cat oxid de zinc sa pun la 1 kg de sapun pentru a-l albi? multumesc

    • Buna seara!
      Oxidul de zinc am inteles ca e mai incapatanat, este mai greu solubil si raman cocoloase vizibile in sapunul final. Este mai putin utilizat in realizarea de sapun.
      Pentru albirea sapunurilor se foloseste mai degraba dioxid de titan, cam 2 linguri la 1 kg de uleiuri. Dioxidul de titan este solubil atat in apa cat si in ulei, dar producatorul poate recomanda dizolvarea fie in uleiuri, inainte de a le amesteca cu lesia, fie in apa, inainte de a pune soda.
      Dana

  5. Buna seara,
    am si eu nevoie de un sfat din partea dvs. Am mai facut cand si cand sapun de casa, si am hotarat sa trec la urmatorul pas. Sa le colorez. Mi-am cumparat carbune medicinal si argila verde. Am insa o intrebare: cand adaug colorantul? In uleiuri sau in trace?
    Si cam ce cantitate de carbune sau argila se pune la un kg de uleiuri?
    Va multumesc frumos!

    • Buna seara!
      Argila se comporta mai bine daca este adaugata in ulei (4-5 lingurite de argila la 1 kg de uleiuri), iar carbunele medicinal in pasta de sapun, la trace. Puteti pune intre o lingurita si doua linguri de carbune pulbere la 1 kg de uleiuri, in functie de nuanta pe care doriti s-o obtineti.
      Succes!

  6. Sunt foarte interesante si utile informatiile si abia astept postul urmator, pe care ni l-ai promis!🙂
    Stiu ca mai toata lumea vrea sapunuri colorate, sunt dragute si ele, dar eu as vrea sa obtin sapunuri albe ca zapada si care sa fie, bineinteles, 100% naturale. E posibil?
    Multumim pentru tot!

    • Buna, Corina!
      Este posibil, daca folosesti uleiuri foarte deschise la culoare. Adica fara ulei de masline verde, fara ulei de palmier rosu. Si cu mult ulei de cocos (peste 50%), adica un pic cam mult pentru ca sapunul sa mai fie foarte hidratant si sa mai faca muuuulta spuma, cum ne dorim.
      Dana

  7. Multumim pentru altruism. Experienta si sfaturile tale ne sunt de mare folos. Asteptam cu interes partea a doua a acestui articol.Multumim

  8. Foarte binevenit articolul. Cu siguranta un sapun, fie el si facut in casa, nu se mai poate numi natural atunci cand ii adaugam coloranti chimici. Iar despre riscurile asociate cu substantele acestea nici nu mai spun. Astept cu nerabdare partea a 2-a!

  9. multumesc, mi-e de mare ajutor

  10. Interesant acest articol! Si eu sunt de aceeasi parere, ca un sapun natural arata mult mai bine colorat fiind tot natural, sunt atatea culori in jurul nostru!! Pacat doar ca unele culori tin mai putin decat altele.

Lasa un comentariu

