Este adevarat ca sapunul (inclusiv sapunul natural) contine soda caustica?


Raspuns: NU!

Asta este intrebarea pe care am primit-o cel mai des de cand am inceput sa fac sapun. Daca ai idee cum se face sapunul de casa (sau daca ai citit postul Ingredientele necesare realizarii de sapun natural🙂 ), stii ca principalele ingrediente sunt: 1 – grasimi, 2 – apa distilata si 3 – soda causticSapunul si soda causticaa. Si stii ca soda caustica este o substanta periculoasa, foarte alcalina, care arde tesutul uman daca vine in contact cu el. Brrrrr! Si atunci, poate te intrebi cum ne putem spala cu ceva ce contine soda caustica. Ei bine, de fapt NU ne spalam cu ceva ce contine soda!

Soda caustica reacţioneaza chimic cu grasimile (celalalt ingredient de baza al sapunului), formand sapunul. Dupa ce reactia de saponificare a luat sfarsit, toate moleculele de soda caustica au fost saponificate, iar in sapunul final nu mai exista niciun miligram de soda caustica!

Si pentru a fi si mai siguri, in general retetele de sapun contin un asa-numit surplus de grasimi, adica o cantitate suplimentara de ulei/grasime faţa de cea necesara pentru a neutraliza complet soda caustica. Surplusul de grasimi reprezinta un factor de siguranţa.

Asadar, soda caustica este doar o substanta folosita pentru obtinerea sapunului, ea negasindu-se absolut deloc in produsul final – in sapun.

In concluzie (stiu ca ma repet, dar vreau sa fie cat se poate de clar), raspunsul la intrebarea ”Sapunul contine soda caustica?” este ”NU, sapunul natural nu contine deloc soda caustica”! Se face cu soda caustica, dar nu contine soda.

17 responses to “Este adevarat ca sapunul (inclusiv sapunul natural) contine soda caustica?

  1. Buna,
    Am o intrebare, pe soda caustica pentru sapun pe care am gasit-o eu scrie hidroxid de sodiu>70%, clorura de sodiu <30%, carbonat de sodiu<7%. Este buna pentru a face sapun?

    • Buna, Emi!
      Nu, nu este buna, trebuie neaparat sa fie doar soda caustica (hidroxid de sodiu, NaOH), fara alte substante (gen clorura de sodiu sau carbonat de sodiu).
      Dana

  2. Buna!
    Va rog sa ma ajutati si pe mine cu detalii de unde pot cumpara soda caustica, ideal de concentratie 99% perle, in Bucuresti. Sunt la inceput si am nevoie de o cantitate mica, maxim 2 kg.
    Multumesc mult!

  3. Buna, Dana!
    Eu nu am probleme in a gasi soda cu puritate > 98% (sunt din Bucuresti si aici chiar am gasit in mai multe locuri – magazine mici, de cartier, asa cum spui tu), insa este sub forma de fulgi si fulgii fiind destul de mari se dizolva greu. Amestec mult, se si raceste lesia si fulgii tot nu s-au dizolvat complet. Ce sa fac? M-am gandit sa maresc cantitatea de apa din reteta – ce zici?
    Multumesc frumos pentru toate sfaturile!
    Mihaela

    • Buna, Mihaela!
      Daca maresti cantitatea de apa din reteta sapunul iti va iesi mai moale, deci nu asta este solutia.
      Cauta soda caustica perlute, are puritatea > 99% si este foarte practica, se dizolva imediat in apa.
      Daca nu gasesti perlute sau mai ai in casa soda fulgi, o poti folosi; este adevarat ca uneori fulgii de soda sunt cam mari, ceea ce face dificila dizolvarea lor intr-un timp rezonabil. Cand am soda cu fulgi maricei (dimensiuni de peste 5 mm, sa zicem) eu imi pun echipamentul de protectie (ochelari, masca gura+nas si manusi), pun punga de soda pe un tocator de lemn acoperit cu ziare, iau ciocanul si zdrobesc fulgii pana cand continutul pungii devine cam ca sarea grunjoasa.
      Dana

      • Multumesc, e o idee buna asta cu bataia🙂 dar nu e periculos? Nu zboara fulgii de soda care-ncotro?

        • 🙂 Nu zboara fulgii, caci nu scot soda din punga si pana acum punga nu mi s-a rupt. Dar daca vrei sa fii foarte sigura poti sa bagi punga cu soda intr-o alta punga.
          Dana

  4. Buna ziua!
    As vrea sa economisesc timp si sa fac solutie de soda caustica pentru mai multe transe de sapun. As depozita-o, urmand sa incalzesc de fiecare data doar cat am nevoie. Credeti ca e in regula? Solutia se altereaza cumva?
    Multumesc!

    • Buna seara!
      Eu n-as face-o. Din punct de vedere al stabilitatii nu e o problema, solutia de soda e foarte stabila si nu se altereaza prea usor.
      Dar incalzirea ar trebui facuta prin punerea recipientului cu cantitatea masurata de solutie intr-un vas mai mare cu apa foarte fierbinte (caci nu se recomanda incalzirea nici pe foc, nici la microunde), deci e destul de complicat, mult timp nu economisiti.
      Dana

  5. Buna!
    Am o nelamurire si poate ma descurci tu, te rog. Are importanta calitatea uleiului folosit. Care este mai bun, cel presat la rece si nerafinat? Sau nu are importanta in saponificare?
    Ma gandesc la faptul ca uleiul rafinat, indiferent de care este, nu mai are proprietati deosebite.

    • Buna, Dorina!
      Intr-adevar, asa cum ai intuit si tu, uleiurile nerafinate, presate la rece sunt cele mai bune pt ca isi pastreaza calitatile nealterate.

  6. Buna. Am si eu o intrebare. Sapunul facut de bunica, cel cu grasime de porc in el poate fi considerat o baza pentru sapun, care sa se poata topi pentru adaugarea de uleiuri, glicerina?

    • Ioana, e pacat de Dumnezeu sa strici bunatate de uleiuri vegetale sau alti aditivi combinandu-le cu sapun cu grasime de porc. Asta e parerea mea. Poti folosi sapunul bunicii tale pentru spalat rufe, asta e altceva.
      Dana

  7. Salut ! Eu sunt din Botosani si nu am gasit soda caustica de concentratie mare asa cum se cere la prepararea sapunului. Se poate comanda de undeva pe net ? Cateva pungi as vrea si eu…

    • Salut! Eu nu am comandat de pe net soda, stiu ca posta romana nu transporta, dar e posibil ca firmele de curierat sa transporte. Dar Botosani e localitate mare, sunt sigura ca gasesti soda 98% daca incerci pe la magazine mici de produse sanitare!

  8. Buna, Dana! Spune-mi te rog de unde pot cumpara soda caustica? Am gasit pe net dar numai la saci de 18 kg sau de 25 de kg, ori eu sunt la inceput, am nevoie de 1kg, hai doua…

    • Anca, sper ca esti din Bucuresti, aici stiu exact sa-ti spun🙂 eu am luat ultima data de pe str. 11 iunie, cum mergi dinspre parcul Carol spre Unirii, pe dreapta. E un magazin de Produse Sanitare si Materiale de Constructii (chiar langa un magazin de piese auto). Au soda caustica fulgi la pungi de 900 de grame.

Lasa un comentariu

