Dar ce inseamna de fapt “sapun natural”?

Sapun in forma de brad de CraciunVine Craciunul! Imi place la nebunie perioada asta, cand se aud colinde de peste tot, bradutii impodobiti stralucesc in vitrine, fiecare cauta cadoul perfect pentru cei dragi…

Ieri am fost la cumparaturi cu o prietena. Amandoua ne-am lasat copiii in grija taticilor si am plecat sa cumparam jucarii pentru cei mici – ai nostri si ai prietenilor.  (Ei, bineinteles ca am cumparat si niste lumanarele parfumate si niste uleiuri esentiale – la uleiuri chiar nu ma pot abtine…) Dar sa nu divaghez de la ceea ce vreau sa va povestesc:

Trecand noi pe langa niste magazine de cosmetice, prietena mea (careia i-am facut cadou niste sapunele facute de mine) mi-a spus mandra ca ea cumpara sapunuri naturale de vreo doi ani, dar ca bune si hidratante ca ale mele n-au fost niciunele pana acum. Si pentru ca in vitrinele pe langa care treceam tronau afise cat casa pe care cuvantul “natural” aparea mai mult decat frecvent, am intrat sa ne uitam la ingrediente, ca sa-i arat si motivul pentru care sapunurile naturale pe care le-a cumparat n-au fost la inaltimea celor facute de mine.

Ne-am dus direct la cosul cu sapun (sunt smecheri, au decorul rustic, sapunurile erau puse intr-un cos cu aspect cat se poate de… natural) si am citit ingredientele de pe vreo cinci tipuri de “sapun natural”.

Prietena mea a ramas cu gura cascata cand a vazut ca sapunurile “naturale” pe care daduse o caruta de bani (pe ideea “Ei, dau un ban in plus, dar folosesc produse mai sanatoase”) erau pline de SLS, EDTA, parfum etc. etc. Dupa ce i-a trecut uimirea, a urmat indignarea: “Ii reclam la Protectia Consumatorului, cum e posibil sa scrie peste tot ca sunt produse naturale si ele sa fie pline de chimicale??”

Pai, uite, e posibil pentru ca din legislatie lipseste cu desavarsire o definitie a termenului “natural”. Cu alte cuvinte, orice producator sau comerciant de sapunuri-detergenti facute din subproduse petroliere poate avea in reteta un singur ingredient natural, care poate reprezenta doar 3% din totalul ingredientelor, si se poate lauda fara probleme pe etichete si in materialele promotionale ca produsul sau este “sapun natural”. Si totul e cat se poate de legal!!

OK, si ce putem face?

1. Citeste cu atentie eticheta sapunului pe care vrei sa-l cumperi. Daca vezi printre ingrediente triclosan, SLS, SLES, parabeni, parfum, EDTA, mai bine pune-l inapoi pe raft si reorienteaza-te. (Ah, si daca de pe eticheta lipseste lista cu ingrediente, e nasol. Asta chiar e ilegal si te intrebi ce au de ascuns atat de grav?)sapun 100% natural

2. Cumpara sapun 100% natural! Daca in reclama sau pe eticheta scrie ca sapunul e 100% natural, asta e deja o afirmatie clara si e mai riscant de incalcat. Nu ca n-ar fi deloc incalcata…😦

3. Fa-ti chiar tu sapunurile! Vei sti exact ce ai pus in ele, iti vei putea face sapun 100% natural si il vei face exact asa cum iti place (cu aromele tale preferate, in functie de tipul tau de piele etc.). In plus, vei avea satisfactia ca tu si ai tai folositi ceva facut de mana ta!

Lasa un comentariu

