Hobby-ul meu: fac sapun natural!

De pe la inceputul anului trecut am un nou hobby: imi fac propriul sapun. Natural. Din uleiuri exclusiv vegetale. Miroase demential, arata bestial, iar cand ma spal cu el ma simt excelent. Abia astept sa vina weekendul, sa mai fac o transa de sapun, sa mai experimentez o reteta.

Sapun de casa, natural

Sapun natural facut de mine

Prietenii mei, care stiu ca sunt complet neajutorata in bucatarie (nici omleta nu-mi iese ca lumea) probabil ca se prapadesc de ras. Radeti voi, dar cand treceti pe la mine data viitoare mergeti si pe balcon, unde mi-am amenajat rafturile pe care se usuca sapunul. Mirositi si admirati cateva sapunuri si pe urma mai vorbim! Iar daca apucati sa va si spalati cu unul, pun pariu ca n-o sa mai vreti sa plecati fara el.

P.S. Simt nevoia sa adaug asta, ca sa nu ramai cu o impresie gresita despre noua mea pasiune: daca ai cumva rude mai in varsta pe la tara si ti-ai amintit cum faceau dansele sapun pe vremuri, in cazan, din slanina si lesie si pelin, sa stii ca sapunul meu nu are absolut nicio legatura cu… cazanul acela. Eu fac sapun prin procedeul „la rece” (deci fara foc), pentru parfumare folosesc uleiuri esentiale, iar despre slanina, nici nu poate fi vorba! Folosesc ulei de masline, ulei de palmier, ulei de cocos, unt de cacao, unt de shea etc. Gata, sunt sigura ca te-am convins!🙂

59 responses to “Hobby-ul meu: fac sapun natural!

  1. Petrescu Magdalena

    Buna, Dana! As dori sa te intreb si eu ceva legat de NaOH: am cumparat hidroxid de sodiu dar extra calcinat. Sapunul meu nu s-a inchegat cu aceasta soda, desi scria ca are puritate 99,2%, dar pe langa NaOH mai continea si NaCl si carbonat de calciu si oxizi. Dupa aceea am fost sa cumpar alta soda – am gasit fulgi, dar si in compozitia acesteia apar alte substante, desi are puritate tot asa mare.
    Este ok soda fulgi chiar daca contine si alte substante, insa are puritate peste 98%?

    • Buna, Magdalena!
      Trebuie neaparat sa fie numai hidroxid de sodiu (NaOH sau soda caustica), adica sa NU mai contina nicio alta substanta. Puritatea hidroxidului de sodiu trebuie sa fie mai mare de 98%, preferabil mai mare de 99%.
      Imi pare rau pentru transa stricata, din pacate nu ai cum s-o mai repari.
      Mult succes data viitoare!
      Dana

  2. BUNA ZIUA!
    ASTAZI AM FACUT PRIMA MEA TRANSA DE SAPUN – RETETA NR.1. MI-A IESIT FOARTE BINE SUNT FOARTE FERICITA SI DORESC SA VA MULTUMESC… SUCCESUL MEU SE DATOREAZA GHIDULUI DUMNEAVOASTRA…

  3. Buna seara, am facut o transa de sapun si in prima faza a iesit ok, iar dupa 3 ore s-a facut maro si s-a inmuiat. Sa fie oare de la soda? Am cumparat de la o cunostinta care mi-a zis ca e de puritate 99,9. Dar poate nu are aceast procent…

    • Buna seara, Gina!
      Culoarea, mai treaca-mearga, poate fi de la folosirea laptelui sau a mierii / zaharului. Iar un sapun natural maro mie chiar imi place. Dar nu e normal sa se inmoaie la cateva ore de la turnarea in forme. Nu cred ca e de vina soda (daca ar fi fost asa, nu s-ar fi intarit defel). Mai degraba ai fost pacalita de o urma falsa („false trace”).
      Dana

  4. Va cer permisiunea sa-mi aprobati un anunt de vanzare soda caustica cu puritatea mai mare de 99%, de provenienta ruseasca la pretul de 9 lei/kg. Trimit in tara prin posta sau curier rapid daca imi mentionati cantitatea si adresa de livrare la email hasmas56@yahoo.com. Va spun ca totusi comenzile pot fi procesate cu intarziere de 3-4 zile intrucat duc la posta sau la curier cand se strang mai multe comenzi. Cu stima, Danuta Ciurdas!

  5. Buna, am comandat si eu ghidul pratic – chiar este super, dar ma intereseaza cum pot obtine si o diploma pentru infiintarea unei afaceri.

  6. Buna! Ati putea sa ma ajutati cu un sfat? Tocmai am incercat o reteta de sapun pt prima data si am folosit soda 70%. „Pasta” care trebuia sa iasa la final nu a iesit, a ramas fluida, chiar si pana a doua zi. As mai putea sa SALVEZ ceva? Oare din ce cauza nu s-a facut mai consistenta?
    Multumesc!

    • Buna, Ramona!
      Cu siguranta din cauza sodei care trebuie sa aiba puritatea >98%. Soda pe care ai folosit-o tu contine si alte substante, nu e doar hidroxid de sodiu (mai contine clorura de sodiu si carbonat de sodiu).
      Din nefericire transa aceasta nu mai poate fi salvata, dar pt urmatoarea transa foloseste soda >98% si nu vei mai avea probleme. Succes!
      Dana

  7. Buna ziua! Am si eu nevoie de putin ajutor. Fac sapun de cateva luni si pana acum totul a fost ok. Ieri insa am facut sapun si azi cand l-am scos este plin pe deasupra de ulei. Nu stiu ce s-a intamplat, cred ca e totusi posibil sa fi lasat temperatura mai mare decat era normal atunci cand am incalzit uleiurile. Credeti ca mai pot sa-i fac ceva sau il arunc? Va rog ajutati-ma, am consumat 2 kg de uleiuri…

    • Buna seara!
      Uleiul de deasupra este ulei esential sau amestec de uleiuri din reteta? Daca este ulei esential, in cateva zile se va evapora. Data viitoare folositi o cantitate mai mica de u.e.
      Daca stratul este format din uleiuri de baza si este un strat considerabil (adica nu este doar putin „transpirat”), este posibil sa nu fi amestecat suficient de mult pasta de sapun sau sa fi folosit prea multa soda. Ati pus toate uleiurile? Daca va dati seama exact ce ati gresit in reteta (un ulei pe care ati uitat sa-l puneti, de exemplu), puteti reprocesa transa astfel incat sa nu pierdeti sapunul (aveti toate informatiile necesare pentru reprocesare in Ghid la pag. 65).
      Daca sapunul este doar „transpirat”, uleiul va fi absorbit in timp de sapun.
      Bafta multa!
      Dana

  8. Buna!
    Am reusit sa realizez câteva loturi de sapun cu ajutorul ghidului. Toate au iesit foarte bine. Problema pe care o am este legata de culoarea spumei care împrumuta culoarea sapunului. Am folosit cacao si cafea. Este firesc lucrul acesta? Raman urme pe vasul chiuvetei.
    O alta problema ar fi legata de faptul ca ustura foarte rau ochii daca nu esti atent când te speli cu săpunul pe fata. Se poate sa fie din cauza reţetei folosite sau este firesc lucrul acesta? Valoarea ph-ului a fost 9.

    • Buna, Marius!
      Daca sapunul este maro, si spuma va fi la fel. Daca clatesti chiuveta dupa fiecare spalare nu raman urme.
      Cat despre ochi, ustura in contact cu sapunul, asa e, trebuie sa fii atent si sa-i tii inchisi. Nu e o problema a retetei, pH-ul e normal pentru un sapun de casa.
      Dana

  9. Buna ziua! Va rog daca se poate sa ma ajutati cu o informatie: locuiesc in Timisoara si este o mare problema gasirea sodei caustice 98-99%. Aveti ceva propuneri, idei, unde as putea sa gasesc? Multumesc!

  10. dumitrurodi@gmail.com

    buna seara d-na dana,
    am primit ghidul; e practic, foarte bine documentat. felicitari!
    am o intrebare: ce parere aveti despre uleiurile esentiale de la solaris? as vrea sa stiu daca uleiul esential de iasomie isi pastreaza mirosul in sapun si as vrea sa pun si ulei de patchouli. am vazut ca au preturi f.bune, dar nu stiu cit de bune sunt tocmai pt ca mi se par f. mici preturile.
    mai am o intrebare: uleiul de cocos de la driedfruits.ro la 900 de g este bun? Are un pret bun. multumesc.

    • Buna seara!
      Va multumesc, ma bucur ca va place ghidul.
      Uleiurile esentiale de la Solaris sunt bune, despre cel de iasomie nu va pot spune insa nimic pentru ca nu l-am folosit inca. Patchouli este bun si destul de persistent.
      Uleiul de cocos de la driedfruits.ro este f. bun si intr-adevar f. ieftin; ati vazut ca il recomand si eu in ghid.
      Seara buna va doresc!
      Dana

  11. Buna. Am făcut si eu reteta de proba din ghid (eu am modificat-o un pic, am pus 30g ulei de cocos si 30g unt shea), am adaugat 10 picaturi ulei catina, 10 picaturi ulei de migdale si câteva seminte de catina). Nu am obținut consistenta budincii din cauza de lipsa de răbdare. Am turnat într-o forma, am lăsat-o acoperită 24h. Dupa aceea a fost destul de greu de scos din forma, se cam sfarama. Dupa 10 minute de stat la rece a ieșit. Bucatelele de catina s-au cam innegrit, miroase bine, are o culoare galbui deschis. Intrebarea este dacă va fi un sapun bun? Dupa 6 saptamâni îl voi putea folosi? Multumesc.

    • Buna, Veronik!
      1. La modificarea retetei ai adaptat cantitatile de apa si soda conform indicatiilor din ghid? Trebuie adaptate, pt ca indicele de saponificare al untului de shea difera de cel al uleiului de cocos, deci nu pot fi schimbate intre ele fara adaptare.
      2. Nici eu nu sunt o persoana foarte rabdatoare, deci te inteleg, dar sa stii ca trebuie musai sa amesteci pana la obtinerea consistentei potrivite. Altfel saponificarea poate fi reversibila si strici o intreaga transa. Pentru cateva minute, acolo, chiar e pacat!
      Din pacate eu nu pot sa-ti spun sigur daca sapunul va fi bun (nu stiu daca ai adaptat reteta si daca saponificarea s-a finalizat – punctele 1 si 2 de mai sus), dar incearca-i pH-ul asa cum scrie in ghid. Daca pH-ul e ok, poti folosi sapunul fara grija.

  12. stie cineva unde se gaseste soda caustica de 98% in Sibiu sau Timisoara? sunt putin disperata, peste tot am gasit doar cu 70%. Dana, ce sa fac daca nu gasesc de 98% ? cum pot face sapunul cu soda de 70% si sa iasa ok? se pun mai multe grame?

    • Nu, in niciun caz nu poti pune mai multe grame de soda 70%. Vad ca nu a raspuns nimeni inca referitor la locul unde poti gasi soda 98% in Sibiu sau Timisoara… Poate ai un drum prin Bucuresti?
      Dana

  13. Vand soda caustica, puritate 98% la pretul de 7 lei fara TVA. Trimit si prin curier sau posta. Puteti plasa comanda la email ingredientesapun@gmail.com , unde va rog sa specificati cantitatea si adresa dumneavoastra. Atentie, cei care fac comanda trebuie sa aiba minim 18 ani impliniti. Va multumesc si fac precizarea ca pentru cantitati mari fac discount.

  14. Buna dimineata. Am cumparat Ghidul si am inceput sa fac si eu sapun natural handmade. Am folosit uleiuri de masline, palmier, cocos, ricin, samburi de struguri, argan… De asemenea, am respecat sfaturile din ghid. Acum, la 4 saptamani de la fabricare, am incercat 2 sapunuri din retete diferite. Amandoua fac o spuma bogata, cremoasa, fina. Totusi, dupa uscarea mainilor pielea devine seaca, avand tendinta de crapare. In procesul de fabricare am folosit retete cu un discount de soda de 6 si 7 la suta. Ar putea cineva sa ma lamureasca de ce se intampla acest lucru, de ce pielea nu ramane fina asa cum ar fi de asteptat? Eventual vreun sfat pentru retete de sapun cu ph neutru. Multumiri.

    • Buna, Valer!
      In niciun caz nu are voie pielea sa se crape dupa folosirea unui sapun natural. Ai verificat pH-ul?
      Sapun 100% natural cu pH neutru nu se poate obtine. Sapunurile comerciale care se lauda cu pH mai mic il obtin prin folosirea unor substante care, una peste alta, fac mai mult rau decat bine. Atentie la procentul de ulei de cocos in cadrul retetei! Un procent prea mare va avea ca rezultat uscarea pielii.
      Foloseste un ulei sau unt hidratant adaugat la trace (foarte bun este untul de shea), sapunul va fi mai bland si va hidrata pielea mai bine.
      Dana

      • Buna seara. Multumesc pentru sfat. Pentru retetele viitoare voi cauta untul de shea. La precedentele am folosit ulei de cocos in procent de 20 respectiv 25%, iar valoarea ph-ului este 9. Cu ce as putea inlocui untul de shea daca nu reusesc sa fac rost de el? Uleiul de galbenele ar fi potrivit? Multumesc.

        • Da, e potrivit si uleiul de galbenele. Foarte eficient este si uleiul de migdale dulci.

          • Ok. Multumiri.

          • Buna seara. Totusi, in mintea mea ramane o nelamurire. Daca in produsul final (in sapun) soda nu se mai regaseste, care este ingredientul care determina un ph atat de ridicat( 9 sau 10)? Pentru ca ph-ul nu mai scade pe parcursul celor 4 saptamani de uscare-saponificare. Am facut mai multe transe de sapun,folosind discount de soda de pana la 10% si ph-ul sapunului e tot 10 ca la cele cu discount 6. Au trecut 30 zile de la turnare, am incercat sapunul si rezultatul nu e cel asteptat. Si e normal sa nu fie. Un sapun cu ph 10 aplicat pe o piele cu ph 5,5-6 nu inteleg cum ar putea-o lasa catifelata, etc, etc.Intrebarea pe care mi-o repet e: chiar nu exista nici o posibilitate de a obtine un sapun 100% naturall cu un ph cel putin apropiat de cel al pielii? In ghid nu am gasit vreo lamurire in acest sens. Multumesc.

            • Buna seara!
              Marturisesc ca nu am acordat o foarte mare atentie pH-ului. Asta pentru ca am fost foarte multumita (atat eu cat si prietenii mei si mai ales cei cu piele sensibila sau cu probleme dermatologice) de felul cum se comporta sapunurile 100% naturale cu pH normal pentru un sapun, adica intre 9 si 10. Atata vreme cat pH-ul nu e mai mare de 10 si clinic s-a dovedit ca sapunul are efecte favorabile asupra pielii sensibile sau chiar afectate de dermatita, atata vreme cat sapunul nu determina niciun fel de alergie, din punctul meu de vedere totul e in regula.
              Primul exemplu a fost chiar mama mea, careia medicul dermatolog i-a recomandat sa nu se mai spele decat cu sapun 100% natural (nu a facut nicio mentiune referitoare la pH). Si s-a simtit mai bine imediat ce a renuntat la sapunurile si gelurile de dus obisnuite.
              Una peste alta, ca sa va raspund mai concret, eu personal nu am obtinut decat o data un pH de 8, si asta fara a face nimic deosebit la transa respectiva! In rest, 9-10 si totul e ok, pielea mea e fericita!🙂 Stiu ca acestea sunt valorile obisnuite pt sapun si nu cunosc nicio metoda prin care sa se obtina sapun 100% natural cu pH mai mic de 9. Promit insa sa caut informatii in acest sens si daca gasesc ceva va scriu imediat!

            • Buna dimineata. Multumesc mult pentru sfaturi. Parca si sapunurile mele devin tot mai blande si prietenoase cu pielea de la o zi la alta. S-ar putea sa nu fi avut eu suficienta rabdare cu ele.As mai avea o necunoscuta si anume: pentru a pune la cale o afacere de producere si comercializare a sapunurilor naturale 100% handmade e nevoie de o specializare anume? Exista anumite cursuri pentru aceasta? Liceul Sanitar absolvit ar fi cumva suficient? Multumesc inca o data. Toate cele bune.

              • Daca alegeti ca forma de organizare SRL nu aveti nevoie de o specializare anume. Doar in cazul PFA ar fi necesara, dar oricum eu recomand SRL (pe termen lung e mai potrivit).
                Cu multa placere, toate cele bune si dvs.!

              • Buna dimineata. Revin cu o alta intrebare. Ce se intampla daca soda de 98% se inlocuieste cu cea de 70% ? Multumesc.

                • Saponificarea este reactia chimica dintre hidroxidul de sodiu si grasime. Soda caustica 70% contine, pe langa hidroxid de sodiu, si alte substante chimice intr-un procent important (30%), ceea ce va altera reactia chimica initiala.
                  Sau, mai concis spus: nu e de bine!🙂

                • Buna ziua. Stiti cumva daca un Certificat obtinut la absolvirea unui curs pe internet in Spania (Elaborarea Sapunurilor Si Sarurilor De Baie Artizanale), tradus si legalizat imi poate servi la infiintarea unei afaceri PFA?
                  Va multumesc

                  • Buna ziua!
                    In acest caz legea prevede ca va trebuie „atestatul de recunoastere si/sau de echivalare pentru persoanele fizice care au dobandit calificarea in strainătate sau atestatul de recunoastere a calificarii dobandite in strainatate, in afara sistemului de invatamant”.
                    Oricum, puteti incerca, incadrandu-va la „orice alte dovezi care sa ateste experienta profesionala”.

  15. buna, m-am lasat de sapunarit si mai am 2 kg de ulei(unt) de cocos
    daca doreste cineva astept mail: elena198010@yahoo.com pret 50lei/kg

  16. Daca mai cauta cineva din Constanta unt de cocos, ii stau la dispozitie🙂

  17. Buna seara!

    Intreba Savin Amalia mai sus unde poate gasi soda si unt de cocos in Constanta. Eu am luat soda foarte buna de la 1001 articole de pe Str. Cismelei, intre Tic Tac si Ciresica, cu 8 lei. Cat despre unt de cocos… am cautat peste tot: Metro, Real, Selgros, Carrefour… si nimic. Poate n-am stiut eu sa caut dar am intrebat personalul de acolo si au zis ca n-au. Unii se uitau ca pisica-n calendar cand auzeau ce vreau…😛

    • Buna seara, Elena!
      Multumim mult pentru indrumari, poate mai sunt si alti doritori de facut sapun in Constanta!
      Untul de cocos, intr-adevar, nu se prea mai gaseste sortimentul acela cu care am lucrat eu mult timp, care avea avantajul pretului foarte bun. El se gaseste online la mai multe magazine, calitate foarte buna, insa mult mai scump😦

  18. Buna, sapunurile de care vorbiti, contin soda caustica? Spuneti ca sunt 100% naturale!

  19. Doresc sa realizez sapunuri naturale si vreau sa stiu daca in acest ghid chiar scrie despre preparea sapunurilor? Ce cantitati de soda caustica si esente naturale se adauga? de unde sa cumpar materia prima, culori… metode de realizare a sapunurilor?
    Multumesc
    Costinx

    • Da, sigur ca da, Costin, scrie despre tot ceea ce intrebi tu si despre multe, multe altele! Ghidul descrie pas cu pas tehnologia de obtinere a sapunului natural si contine toate informatiile de care ai nevoie pentru a incepe sa faci sapun 100% natural. Nu-ti trebuie experienta, nu-ti trebuie alte cunostinte, ai TOTUL in ghid! Informatii complete, de cea mai buna calitate!
      Dana

  20. Buna, poti sa-mi spui de unde cumperi soda caustica si cat costa?
    Sunt foarte intereasta sa fac si eu sapun de casa.
    Multumesc, Madalina

    • Buna, Madalina!
      Soda caustica gasesti la magazine specializate pe produse chimice si/ sau sanitare. Cand am inceput sa fac sapun eram sigura ca voi gasi la magazinele do-it-yourself gen Praktiker, Bricostore etc. Da’ de unde! Am gasit la magazine micute si vechi, dosite prin cate o fundatura… Pretul e mic, cam 8,5 lei punga de 900 de grame, care iti ajunge pentru o multime de sapun. Succes si tine-ma la curent!

  21. Am savurat ghidul dvs. cu adevarat practic pentru realizarea de sapun natural.
    Ar fi fost de un real folos daca-l aveam acum un an…
    producator sapun: Dan-Poiana Ioan, Piatra-Neamt

  22. Aici puteti vedea cu ce ma ocup. Iar cat de curand, sper, ca vor aparea si sapunelele. http://amely.sunphoto.ro

  23. multumesc mult pentru raspuns. ulei de cocos nu am gasit la metro, dar o sa mai incerc. in ceea ce priveste soda caustica, nu am pe nimeni din pacate in Bucuresti. dar o sa ma „zbat” in continuare sa imi procur ce imi trebuie, deoarece prea mi-a intrat la suflet acest „sport” sotul spune ca sunt chiar obsedata . mersi de raspuns . sanatate multa

  24. am primit si ghidul. superrrrrrrrrr, cu multe idei si foarte detaliat

  25. Sunt din Constanta si nu gasesc soda caustica cu puritate 98-99%. Ma poate ajuta cineva cu un raspuns??? Dar ulei de cocos? mersi

    • Ulei de cocos gasesti la Metro, la raionul de seminte, acolo unde sunt boabe de porumb pentru popcorn. Este ambalat la galetusa de 950 g si scrie pe el „ulei de cocos pentru popcorn”.
      Cat despre soda caustica nu stiu ce sa-ti spun, poate intra cineva din Constanta pe-aici si ne ajuta cu un raspuns. Daca nu, nu ai pe cineva in Bucuresti care poate sa-ti cumpere de aici si cu care sa te intalnesti curand?

  26. Buna, as vrea si eu un ghid, si as mai vrea sa stiu daca se poate obtine si sapun natural colorat in diferite culori.

    • Te rog trimite-mi adresa ta pe mail ( la sapunnatural100@gmail.com ) si in trei zile lucratoare primesti ghidul.
      Da, exista coloranti naturali cu care poti obtine sapun colorat, dar daca vrei sa obtii sapun 100% natural, culorile nu vor fi foarte vii. Adica nu poti obtine sapun rosu flacara sau albastru intens folosind coloranti naturali (si, apropo, daca vezi sapun rosu sau mov sau alta culoare intensa despre care se sustine ca e 100% natural, sa fii sigura ca e o minciuna cat casa de mare!). Poti obtine insa o multime de nuante mai discrete, de la verde la maro, de la galben la roz-piersica. (Bineinteles, despre toate astea scrie pe larg in ghid!🙂 )

  27. Buna. Folosesc sapun de la Galador care este excelent, dar as vrea sa-mi prepar in casa, insa nu stiu ce cantitati sunt necesare pt. asa ceva. Poate imi dezvalui si mie reteta ta.

    • Buna, Lia! Ma bucur mult ca te-am convins, o sa te convingi de-a binelea ca am avut dreptate cand vei folosi primul sapun facut de tine! Cat despre reteta, ea nu este una singura, ci sunt o multime de retete posibile, in functie de calitatile pe care doriesti sa le aiba sapunurile tale, de preferintele personale (aroma, culoare etc.), de tipul de piele si asa mai departe. In Ghidul pe care l-am scris (https://sapunnatural.wordpress.com/sapun-natural-ghid-practic/) sunt nu mai putin de 29 de retete, de la retete pentru incepatori la retete pentru connesseuri🙂 . Dar ceea ce e mai important e ca Ghidul iti ofera toate informatiile necesare pentru a crea oricate retete de sapun pe baza preferintelor tale. Cu alte cuvinte, nu iti da peste ci te invata sa pescuiesti!🙂 Daca te intereseaza Ghidul te rog scrie-mi la sapunnatural100@gmail.com

Lasa un comentariu

